FANDOM

Ferdek z Gierkiem

Kiepski i Gierek

Edward Gierek (ur. 6 stycznia 1913 w Porąbce, zm. 29 lipca 2001 w Cieszynie) – polski polityk, działacz komunistyczny, w latach 1970-1980 I sekretarz KC PZPR. W jego rolę wcielił się Adam Frąckowiak.Jedna z niewielu postaci historycznych, które pojawiły się w serialu Świat według Kiepskich. W 1974 z powodu upalnego lata przyjechał do Wrocławia (gdzie trwał kryzys itd.) - wówczas Ferdek sprzedawał wodę z sokiem z saturatora (przy ulicy Świdnickiej). Gierek pochwalił Ferdka, że mimo wszystko pracuje. I sekretarz był spragniony, spytał się Kiepskiego pomożecie?, Kiepski odpowiedział, że oczywiście pomożemy towarzyszu sekretarzu! Wówczas poczęstował napojem, który bardzo mu posmakował. Kiepski nazwany został "wzorem człowieka pracy". Następnego dnia został mu wręczony bukiet biało-czerwonych goździków i butelka gruzińskiego koniaku.Edward Gierek był wielkim idolem babki Kiepskiej - dla tego też, gdy ta straciła rozum (w rzeczywistości symulowała) Ferdek wezwał Gierka. Edward Gierek prosił "towarzyszkę Rozalię", aby cały majątek przepisała na Ferdka jednak nic to nie dało.W odcinku Śmietnik historii Kiepski sprzedał Paździochowi czepek w którym urodził się Gierek, a który mu później ukradli (w rzeczywistości nie był to czepek Gierka, a Ferdek kupił go od mężczyzny, który miał go wyrzucić). Gdy przyjechano, aby wywieźć śmieci (czyli "pamiątki historyczne" Paździocha), Marian w kasku ZOMO-wca i szablą w ręku wykrzykiwał "Precz z komuną! Precz Moskale! Niech żyje I sekretarz Edward Gierek! Niech żyje 100 lat! Jeszcze Polska nie zginęła! Precz ubecy!...". (Tymczasem Gierek nie żył od 2 lat.) Nadchodzi rok 2003... wszyscy wyjeżdżają za granicę: Boczek, Paździochy no i Kiepscy... Źle im w kraju. Ferdek jednak kocha Polskę - mają tu bociany, wierzby, złoża naturalne i mineralne i jest piękny... Nic jednak nie daje nawet przebranie się w strój ludowy i pieśń o Ojczyźnie na kolacji pożegnalnej... Ostatniej w nocy w Polsce Kiepski nie śpi, prosi Boga, o cud. Pan Bóg wysłuchuje jego próśb i na ziemię zsyła - otoczonego w światłości Edwarda Gierka. Następnego dnia Paździochowie, Boczek, Halina i Mariolka postanawiają wyjeżdżać. Po chwili z mieszkania wychodzi Ferdek. Zapewnia sąsiadów, że teraz będzie dobrze w Polsce, jednak nikt nie chce mu uwierzyć. Później wszyscy się przekonują, że Ferdek miał rację - przez drzwi okryty jasnością wchodzi sam I sekretarz KC PZPR Edward Gierek. Wszyscy padają na kolana, poznają "dobrodzieja". Gierek pyta się: "To jak towarzysze zostaniecie?", na co chórem odpowiadają "zostaniem".

Odcinki w których pojawił się Edward Gierek

Ciekawostki

  • Gierek występuje w odcinku Testament - który został wyprodukowany w 2003, lecz jego akcja toczy się w 2000 - o czym świadczy choćby to, iż wspominano fakt zajścia Ferdka w ciążę z kosmitą (1999) - co miało się dziać rok wcześniej - a więc Edward Gierek jeszcze żyje.
  • Za Gierka, zgodnie ze wspomnieniami niektórych, żyło się ludziom bardzo dobrze - jak też w okresie PRL - "gierkowska dekada" jest najlepiej wspominanym okresem. Okres charakteryzował się w pierwszej połowie dynamicznym rozwojem gospodarczym, co przyczyniło się do tego, iż bohaterowie nie chcieli wyjeżdżać, gdyż uwierzyli, że będzie lepiej. Dobrobyt jednak okazał się pozorny, gdyż był spowodowany udzielaniem Polsce licznych kredytów, co spowodowało w dalszej perspektywie gigantyczny kryzys gospodarczy i transformację ustrojową, w dodatku Polska była z niewydolną gospodarką i sowiecką zależnością w dalszym ciągu krajem zacofanym w stosunku do wolnorynkowej Europy Zachodniej. Akcja toczy się w roku 2003 - Gierek nie żyje od dwóch lat, lecz powraca z nieba. W kolejnych odcinkach nadal jednak - jak to powiedział Paździoch - w rządzie "świnia na świni i świnią popędza".
  • Słowa Gierka "To jak towarzysze zostaniecie?" są przerobieniem jednych z najsłynniejszych i najbardziej zapamiętanych słów I sekretarza, które brzmiały "To jak towarzysze pomożecie?"
  • Jak tytuł odcinka Polak potrafi - wykorzystano cytat I sekretarza.
  • W odcinku Sponsor Edzio miał na głowie maskę z wizerunkiem Gierka. Chciał w ten sposób wywołać sponsorów, lecz wywołał komorników, co było nawiązaniem do powstałego za władzy Gierka kryzysu gospodarczego spowodowanego niewydolnością gospodarki centralnie planowanej.

Zobacz też