FANDOM

Kara Mustafa - 97. odcinek serialu Świat według Kiepskich.

Fabuła

Kara Mustafa

Sędziowie w przerwie na piwko

97

Babka ogląda Koziołka Matołka, budzi się zięć co bardzo go oburza i zaczyna narzekać. Idzie po piwo, a Rozalia ogląda program dla dzieci, gdzie pewien pan opowiada, że niedziela jest dniem bezalkoholowym. Babka się z nim zgadza. Podczas, gdy Ferdek śpi, Babka idzie do kuchni i zabiera 25 puszek piwa Ferdka i wylewa je do zlewu.

Ferdek prowadzi z Babką rozmowę o bajkach, jednak zaschło mu w gardle i idzie się napić piwa. Ferdek, zauważając brak puszek w lodówce, rozpacza się. Ta wyjaśnia mu, o co chodzi - wylała piwo na polecenie gospodarza programu dla dzieci. Rozpłakując stratę puszek piwa, idzie na korytarz, kopiąc w drzwi do Paździochów i toalety. Najpierw spotyka Boczka. Ferdek żali się sąsiadowi, a następnie przybiega Paździoch, nie wie co się dzieje, Arnold mu wszystko wyjaśnia. Proponuje Ferdkowi, aby to zgłosić do sądu. Ferdek się zgadza, ale jest jeden problem - sądy są płatne, Ferdek wpada na pomysł, aby zrobić samosąd. Został nazwany samosądem sąsiedzko-koleżeński "Kara Mustafa". Marian go popiera i zostaje w nim sędzią (tzw. sędzią z Teksasu). Kuchnia służy za pokój odpoczynku dla członków samosądu. Samosąd obraduje w salonie Kiepskich. Ławką przysięgłych jest bujana ławka z podwórka. Na woźnego wybrano Waldka a na adwokatów Edzia i Boczka. Wózek z Babką został zablokowany, żeby ona podczas procesu nie uciekła. Proces się rozpoczyna.

Pierwszy wyrok, pomysłu Edzia, brzmiał: kara śmierci, Ferdek dołożył do tego konfiskatę trzech rent. Babka z tego wyroku nie była zadowolona, zaczęła się zachowywać wulgarnie, powtórnie wyjaśniając, dlaczego wylała piwa Ferdka. Paździoch uspokaja wszystkich. Członkowie samosądu udają się na 10-minutową naradę.

Podczas narady powstał nowy pomysł wyroku, autorstwa Boczka: 25 lat więziennych ciężkich robót na drutach. Zapłata trzech rent nadal pozostaje opcją zamiany kary. Ten pomysł staje się ostatecznym wyrokiem. Cyc zamyka Rozalię do celi zlokalizowanej w piwnicy. Samosąd Ferdka był wspaniałym odkryciem, dzięki czemu do Ferdka przychodzą sąsiedzi - najpierw Rajmund Kotek z pod mieszkania nr 7 i prosi, aby i jego teściowe zamknął z Rozalią; potem przychodzi Dzidziuś Stefan i prosi o samosąd nad swoją teściową. Sąd osądza Marysię, Anielkę i Paulinkę. Wszystkie zostają zamknięte w celi z Rozalią. Niestety nie była dobrze przygotowana i zabezpieczona, co się ujawniło później.

Zakończenie

Babki nie tracą czasu - śpiewają piosenki i robią sobie tatuaże. Waldek pilnuje je, jednak jego zadanie ochrony nie okazało się dobrze zrealizowane - Rozalia wykonuje rewolwer z mydła, aby sterroryzować Waldka. Następnie, w nocy, nakazała Waldkowi otworzyć kratę, gdyż inaczej może go sterroryzować. Tak zrobił, po czym Babka zamknęła wnuka w więzieniu i razem z przyjaciółkami uciekły. Nie chciały być więźniarkami - chciały nadal popełniać przestępstwa! Z tego Paździoch (sędzia) i Ferdek (oskarżyciel) byli niezadowoleni.

W międzyczasie babki zakładają nowy gang, którego szefem jest sama Rozalia, pracująca w nim pod pseudonimem Matołek (od imienia koziołka z jej ulubionego serialu animowanego). Babki rabują sklepy ze słodyczami. Rozalia jest też oskarżana o nielegalne robienie na drutach (oficjalnie nie jest wymagana legalizacja wykonywania tego zawodu). Zostało to ogłoszone w parodii Magazynu Kryminalnego 997, którego prowadzącym był sam Michał Fajbusiewicz (ówcześnie był gospodarzem rzeczywistego odpowiednika w TVP). Był emitowany na żywo, ponieważ podczas jego trwania Rozalia obezwładnia go mydlaną atrapą pistoletu (taką samą jaką próbowała sterroryzować Waldka) i mówi do Ferdka: Ferdek, kanalio jedna, jeżeli mnie teraz widzisz, to zapamiętaj jedno - kara Mustafa!

Obsada

Ciekawostki

  • Babki w więzieniu śpiewały Prząśniczkę.
  • Sąsiad Kiepskich Rajmund Kotek to parodia Rajmunda Kotka, postać z serialu telewizyjnego Dom granego przez Jana Englerta.
  • Jest to jeden z kilkunastu odcinków serialu, w którym pojawił się fragment serialu animowanego Dziwne przygody Koziołka Matołka.
  • Styl prowadzenia programu dla dzieci, pokazanego w serialu, nie może być w rzeczywistości dopuszczany. W nim była mowa o piwie i (na końcu) tytoniu co nie są tematami przyjaznymi wśród dzieci. Również padł w nim wulgaryzm.
  • Pojęcie "samosąd" zostało w tym odcinku serialu użyte w całkowicie innym kontekście. Tutaj "samosąd" znaczy sąd prowadzony niezależnie od oficjalnego sądownictwa, w sali bardzo zbliżonej do prawdziwego sądu i z bardzo podobnym stylem wydawanych wyroków. Tak naprawdę samosąd, nazywany również linczem, to wymierzenie lub wykonanie kary przez osobę nieuprawnioną, np. samowolne wymierzenie i wykonanie kary śmierci przez tłum krótko po wzbudzającym silne emocje zdarzeniu.

Produkcja

Poprzedni
Łzy Wasyla
Kara Mustafa
2001
Następny
W pale się nie mieści