FANDOM

Listonosz Edzio
Edzio
Informacje biograficzne
Płeć

Mężczyzna

Data urodzenia

9 Czerwca 1948

Data śmierci

15 Grudnia 2016

Rodzina

Wiesław Listonosz (ojciec)[1]Violetta Listonosz (żona)

Pseudonim(y)

Edzio, świnia, roznosiciel, wypierdek mamuta, Edzio-pedzio, Ośmiornica

Specjalność

Mówienie wierszem (niegdyś)

Zawód

Listonosz

Pierwszy odcinek

Umarł odbiornik, niech żyje odbiornik!

Ostatni odcinek

Bliżej człowieka

Występowanie w odcinkach
Poza sceną
Narodowość

Polska

Aktor

Bohdan Smoleń

Ale jaja!

Listonosz Edzio

Edward Listonosz (ur. 1948, zm. 2016) - postać fikcyjna, bohater komediowego serialu Świat według Kiepskich, wyprodukowanego i wyświetlanego od 1999 przez Telewizję Polsat. W jego rolę wcielał się Bohdan Smoleń.

Opis postaci

Jest niski. Zagląda do przenoszonych przez siebie przesyłek, często wie co jest w środku. Lubi Ferdka . Tak jak wszyscy, Edzio chciał pobić rekord Guinnessa w staniu na głowie[2]. [3]. W odcinku pt. Z odzysku Edzio traci pracę i chodzi na żebry jako dziad. Jednak ją odzyskał, bo kilka tygodni później znów jest listonoszem. Jest jedną z najbardziej lubianych postaci. Niegdyś niemal zawsze mówił wierszem, co było postrzegane przez mieszkańców kamienicy jako przejaw wyjątkowej głupoty. Lubił denerwować sąsiadów przynosząc duże rachunki, jednak po tym jak trafił do więzienia [4] zmienił się.

Ostatni raz pojawił się w odcinku Bliżej człowieka. W związku z utratą mowy przez Bohdana Smolenia po wylewie z marca 2015[5], zaprzestał występowania w serialu. Zmarł 15 grudnia 2016 w Poznaniu[6] po wielu wylewach.

Cytaty

  • I jak leci? Jak leci to z tego będą dzieci!
  • Panie Edzio, jak pan takie pierdoły
  • A nie płacą barany, odbiór będzie skasowany!
  • Biegnę sobie po ulicy, a taka myśl mnie goni. Kiepscy mieli iść do psychiatryka, a psychiatryk przyszedł do nich
  • Ludzie, ludzie sam widziałem, Kiepski romans ma z pedałem!
  • Odrobina luksusu, prosto z serca ZUS-u
  • Panie Ferdku, przyniosłem telegram z Warszawy. To nie są żarty, to nie są kpiny, to jest telegram od pani Haliny!
  • ,,Ale jaja!"- Najpopularniejszy zwrot.

Ciekawostki

Listonosz Edzio

Listonosz Edzio

  • Początkowo w serialu pojawiał się dość często. Później zniknął z ekranu niemal na dobre, by wrócić w ostatnio stworzonych odcinkach. Przerwa była spowodowana problemami zdrowotnymi aktora.
  • Ma talent do układania śmiesznych rymowanek.
  • W młodości ze względu na niski wzrost był z matką w Lądku Zdroju [7].
  • Przysłał Ferdkowi, Paździochowi i Boczkowi akty własności, że są właścicielami części kamienicy. Jakiś czas później Listonosz pojawił się z dziennikarzem, który stwierdził, że akty własności są podrobione, gdyż były w nich spore błędy ortograficzne, a pieczątka państwowa była odbita monetą pięciozłotową z tuszem. Edzio został ukarany tak, że musiał sprzątać korytarz, toaletę i klatkę schodową.[8]
  • Nieźle tańczy break dance.[9]
  • Dzięki tatuażom, które ujawnił w programie telewizyjnym Ferdka Kurde szoł, można się dowiedzieć, że mieszka w Wilczynie przy ul. Rolnej, jego numer PESEL to 51071844214, numer REGON to 1174443311, numer telefonu komórkowego to 604114771, numer telefonu domowego to 785-00-78 a PIN do karty SIM telefonu komórkowego to 4437. Inny przedstawiony numer to DD 144081 (prawdopodobnie numer serii dowodu osobistego). Zaprezentował również numer PUK, jednak nie został on bliżej pokazany w serialu.[10]

Przypisy